Люба Атанасова

Епицентърът на днешната криза не е близо до имотите

Люба Атанасова в интервю за БНР: „Епицентърът на днешната криза не е близо до имотите” 


"Епицентърът на днешната криза не е близо до имотите, както беше през 2008 година. Този пазар ще бъде засегнат дотолкова, доколкото е функция на общата икономическа картина", коментира изпълнителният директор на Имотека Люба Атанасова за предаването „12+3” на Българското национално радио, програма „Хоризонт”. 


Тя представи данни на компанията, според които ценовите нива на пазара на имоти се запазват непроменени, като към момента няма индикация за тяхното понижение. Измененията, породени вследствие на кризата с COVID-19, обхващат предимно профила на клиентите, мотивите за покупка и начина, по който се реализират сделките. Атанасова разказа за възможностите, които Имотека предлага на своите клиенти - виртуални разходки и онлайн огледи, депозит от разстояние и предварителен договор с електронен подпис. Тя подчерта тенденцията към намаляване на разликите между виртуалния оглед и този, проведен на живо. 


Люба Атанасова посочи още, че сред купувачите навлиза Z-поколението или групата на 25-годишните. Неговите представители имат модерни професии – IT специалисти, програмисти, софтуерни инженери, анализатори на данни. Teзи пpoфecии нe ca пpяĸo зaвиcи oт зaтвapянeтo нa иĸoнoмиĸaтa, ĸoeтo ги пpaви ниcĸopиcĸoви и пpeдпoчитaни ĸлиeнти нa бaнĸитe.


По данни на Имотека, 50% от сделките са реализирани чрез кредити, благодарение на добрите банкови условия и ниските лихвени проценти. В условия на обща икономическа нестабилност, инвестицията в имот е сигурна стъпка, което я прави и предпочитана от клиентите. 


Според Атанасова, типовете имоти, които се търсят, са в зависимост от това дали жилището се купува за собствено ползване или за инвестиция. Купувачите, търсещи дом, се ориентират към тристайни и многостайни жилища, докато тези с инвестиционни намерения се насочват към двустайни апартаменти в централните райони на града. Промените вследствие на COVID кризата обуславят засиления интерес към апартаменти с по-големи тераси и такива със собствен двор. Концепция, която инвеститорите са започнали да прилагат на пазара в последните години. 


Макар част от търговските обекти да са затворени, предлагането на такъв тип площи на пазара не расте, посочва Атанасова. Собствениците на помещенията към момента не ги продават, а търсят начини да подпомогнат наемателите си, като им преодставят възможност за гратисен период, например.