Искате да научите повече относно процесът прехвърляне на имот чрез покупко-продажба, какви са възможните такси и кой ги плаща? Разберете в нашата статия.
Към разходите, които трябва да вземете предвид при покупко-продажба на имот спадат средствата, предвидени за изготвянето на нотариален акт и прилежащите към него документи.
Следващият разход, който не бива да забравяте и задължително да включите към допълнителните разходи при покупка на нов дом е нотариалната такса. Тя се изчислява на база цената на жилището, посочена в нотариалния акт, както и в зависимост от тарифата на нотариуса, удостоверяващ сделката. Ако данъчната оценка е по-голяма от цената, отбелязана в нотариалния акт, то нотариалната такса се изчислява на база на данъчната оценка. Добре е да знаете още, че ако сте договорили продажната цена на имота или притежавате необходимите документи по сделката, разполагате с възможността да определите с точност дължимата такса по сделката, съгласно посочената тарифа.
Изготвянето на нотариалния акт изисква услугите на нотариус. Тази услуга обаче също има своята цена, която се определя в зависимост от записаното в Тарифата, одобрена от Министерството на правосъдието. Тя е в размер на 30 лева.
Един от сигурните разходи ако придобиете имот е таксата за вписване в Имотния регистър. За целта купувачът трябва да отиде до съответната служба по вписванията по местонахождението на недвижимия имот, където трябва да подаде молба. Размерът на таксата за вписване зависи от продажната цена на имота. Тя се изчислява като процент от цената, на която е закупено жилището, който е в размер на 0,1%. Така например ако сте придобили недвижим имот за 100 000 лв., то таксата за вписване ще ви бъде в размер от 100 лв.
Комисионното възнаграждение може да бъде отговорност както на продавача, така и на купувача, в зависимост от това кой е потърсил услугите на брокер. Това може да бъде както продавачът, който разполага с имот за продажба, но се нуждае от експертно мнение, така и купувачът, търсещ мечтания дом.
Един допълнителен разход при покупко-продажбата на недвижимо имущество може да възникне в случаите, когато сключването на сделка е осъществено с помощта на посредническа фирма за недвижими имоти. В такъв случай, се начислява посредническо възнаграждение по сделката, или т. нар. комисиона за работата на брокера. Обикновено сумата, която консултантите изискват, се изчислява на база процент от стойността на имота.
Не бива да забравяте и банковите такси, които могат да възникнат в течение на процеса по покупко-продажба. В случай че сте купувач и обмисляте да изтеглите ипотечен кредит, с помощта на който да финансирате покупката на недвижимо имущество, необходимо е да подготвите между 150 и 200 лева, които да вложите, за да се сдобиете с оценка на имота.
Предварителния договор не се вписва в имотния регистър. За да бъде действителен и валиден не е необходимо да бъде нотариално заверен, но много често едно от условията на банките, за да кредират покупка е сключването на предварителния договор да е пред нотариус. В случая се дължи такса, която се определя според стойността на материалния интерес на договора, т.е. цената, за която сте се споразумели, че ще закупите имота.
Това е още едно перо от потенциалните разходи, които можете да очаквате, ако вие сте от страната на продавач, а именно техническа оценка на състоянието на имота. То включва проверяване на всички инсталации, комуникации, конструкции и други за несъответствия и злоупотреби. Фирмите, извършители на тези експертни проучвания и оценки обикновено изработват подробни протоколи за проверен имот, в които нанасят фактическото му състояние.
Също така, имайте предвид и разход за лицензиран оценител, който ще ви съдейства с професионално мнение относно оценката на имота. Той ще изготви своето експертно становище на база своя опит и познания. Това гарантира определяне на оптимална цена, която да удовлетворява нуждите на продавача и едновременно да кореспондира с неговата реална стойност.
Съгласно Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) при покупка на имот се налага да бъде заплатен местен данък за възмездно придобиване на имущество. Всяка година общините в страната индивидуално определят точния размер на местния данък за обектите, разположени на тяхната територия. В столицата неговият размер варира в границите между 0,1% и 3% върху продажната цена на имота или върху неговата данъчна оценка. Трябва да знаете, че данъчната оценка се взема предвид само в случаите, когато нейната стойност е по-висока от тази на продажната цена на имуществото. Ангажиментът за заплащане на стойността на данъка и таксите обикновено е отговорност на купувача. Въпреки това не е изключена възможността вноските да бъдат поравно разпределени между двете страни по споразумението. Разбра се, това зависи изцяло от конкретните договорени условия между продавача и купувача.
Без значение дали сте продавач, или участвате в сделката в ролята на купувач, бъдете подготвени за неочаквани разходи. Добра практика е да заделите известна сума от общия си бюджет, която бихте могли да използвате за непредвидени разноски по сделката като например изваждане на справки или получаване на заверки.
Комисионното възнаграждение може да бъде отговорност както на продавача, така и на купувача – зависи от това кой е потърсил услугите на консултанта. Това може да бъде продавачът, предлагащ своя имот или купувачът, търсещ бъдещото си жилище. И в двата случая, макар допълнителен разход, посредничеството в сферата на недвижимите имоти е ключово за бързото и безпроблемно сключване на сделка за покупко-продажба.