данък печалба при продажба на имот

Колко и кога се плаща данък печалба при продажба на имот?

Научете всичко важно относно колко и кога се плаща данък печалба при продажба на имот - какви са сроковете за плащане, как да го изчислите и още. 

 

Какво представлява данък печалба при продажба на имот? 

Данък печалба при продажба на недвижим имот се основава на реализирания доход от продажбата на имот, като под реализиран доход  се обозначава положителната разлика между продажната и покупната цена на имота. 

 

Кога се плаща данък печалба при продажба на имот? 

Всяка покупко-продажба на недвижимо имущество, в това число жилище, офис, гараж, мазе или таван, търговски обекти, изисква плащането на различни по вид данъци. Разпределението на разходите зависи от уговорените условия между продавача и купувача, като често те се осъществяват под формата на устно споразумение. Също така, има варианти, които предполагат всички такси да бъдат поети от новия собственик на недвижимото имущество, или сумите по тях да бъдат поделени поравно между двете страни, а купувачът да бъде отговорен само за заплащането на местния данък и данъка за придобиване на имущество. 

 

Ако имате имот, който решите да продадете на същата цена, на която сте го закупили, вие не реализирате марж. По този начин не се налага да заплатите данък върху приходите си от продажбата. Съществува още една хипотеза, в случаите на която доходите от продажба са освободени от данъчно облагане. Тя е приложима, ако сумата, на която продавате имота е по-ниска от първоначалната, на която сте се сдобили с него. Това се дължи на обстоятелството, че по този начин сте на загуба, а реализираният ви доход е отрицателен. 

 

Също така, продажбата на недвижим жилищен имот е освободена от данък, ако между датата на покупката и датата на продажбата са минали повече от три години. В случай че имотът е ваша собственост над три години, доходите от продажбата му не се облагат. Трябва да имате предвид изричното изискване имотът юридически да бъде със статут на жилище.  

 

Какви са сроковете за плащане на данъка? 

Данъкът върху печалбата от продажба на имот трябва да бъде платен до 30 април на годината, следваща годината на продажбата.  

 

Дължа ли данък при продажба на наследствен имот? 

Важно е да знаете, че продажбата на имот, придобит по наследство, завет или реституционен акт също се причислява към сделките, които са освободени от данъци. При тези продажби няма конкретно изискване дали имуществото попада в категорията на жилищните имоти, или е просто недвижимо имущество.  

 

Как да изчислим данък печалба при продажба на имот? 

При изчисляването на данъците от продажба на имот се взема предвид разликата между продажната и покупната цена. Доходът се сформира на данъчна основа, като тази данъчна основа се намалява с десет процента нормативно признати разходи. Въз основа на това се получава нова основа за облагане. Ето пример: 

Ако купите имот на цена от 20 000 евро, а впоследствие го препродадете за 30 000 евро,  сформираният доход за вас е в размер от 10 000 евро. Този доход трябва да бъде намален с десет процента. Според изчислението, десет процента от 10 000 евро е 1000 евро. Следователно, получената основа за облагане на дохода e 9 000 евро, т.е. дължимият данък от 10% e 900 евро.   

 

Къде и как да подадете данъчната декларация? 

Ако продажбата на имота не попада под условията за освобождаване от данък, печалбата трябва да бъде декларирана в годишната данъчна декларация, като тя трябва да бъде подадена в срок до 31 март на следващата година. Освен това, към момента на подаване на декларацията не трябва да имате подлежащи на принудително изпълнение публични задължения. Декларацията може да намерите в интернет страницата на НАП, както и във всеки техен физически офис. 

Данъчната декларация може да бъде подадена по няколко начина: 

>>   По електронен път с персонален идентификационен код (ПИК), който може да бъде получен безплатно във всеки офис на НАП. Подаването по електронен път може да бъде осъществено и чрез квалифициран електронен подпис (КЕП), като за целта трябва сте подали заявление в НАП, че желаете да общувате с администрацията по интернет. Ако спадате към самоосигуряващи се лица, трябва да знаете, че по смисъла на КСО подаването на годишна данъчна декларация се осъществява само по електронен път; 

>>   С обратна разписка по пощата; 

>>   На място в определени пощенски станции срещу входящ номер; 

>>   В офис на НАП по постоянен адрес; 

Важно е да знаете, че при спазване на определени условия, бихте могли да разчитате на отстъпка от стойността на данъка. В случай че подадете годишната си данъчна декларация по електронен път, отстъпката, от която може да се възползвате, е в размер от 5% от данъка за довнасяне по годишната данъчна декларация. Трябва да имате предвид, че тя не може да бъде в размер, надвишаващ 500 лв. За да получите правото за намаляване на стойността на данъка, трябва да отговаряте на конкретни изисквания.