при продажба на имот

За какво да внимаваме при продажба на имот и какви са основните разходи?

Продажбата на имот изисква да обърнете специално внимание на няколко важни етапа. Повече информация за това кои са те, ще можете да получите като прочетете нашата статия. 

За какво да внимаваме при продажба на имот?

Наемане на брокер

За продажбата на имота си, всеки собственик подхожда индивидуално при търсенето на доверен съюзник, който да бъде до него по време на всеки етап от процеса по покупко-продажба. Една част от тях се водят от мненията на потребителите в интернет пространството, докато други предпочитат да проучат в детайли историята на брокерските агенции и техните служители. Разбира се, не са малко хората, които избират да се доверят на опита на свои близки и познати, преминали вече през етапите от сделката по продажба.
 
Изборът на надежден консултант е от ключово значение за успешната сделка. За да се ориентирате най-точно кой консултант да изберете, трябва да сте наясно с неговата специализация. Някои агенции избират да се профилират в конкретни области като продажба на жилища, продажба и даване на офис пространства под наем. Когато знаете в какво е специализирана агенцията, ще можете правилно да се насочите към конкретен брокер, който ще ви бъде от най-голяма полза.  
Знайте, че добре подготвените брокери предпочитат да работят в утвърдени компании, с опит и добър имидж. Това се дължи на стремежа им към развитие в агенция с утвърдено име, даваща им възможността да разгърнат потенциала си. В Имотека са избрали да работят над 150 млади, амбициозни и опитни професионалисти, които истински ценят работата си и с радост ще ви съдействат, за да сбъднете мечтаната сделка.

Подписване на предварителен договор

Сделката по покупко-продажба неминуемо е свързана с подписването и изготвянето на предварителен договор. Етапът по подписване на предварително споразумение не е със задължителен характер, но е препоръчителен, тъй като чрез него се заявяват сериозните намерения на двете страни. Основната му цел е предварително да се уговорят отношенията между купувач и продавач, а след това и да се пристъпи към подписването на окончателно споразумение. Тук е моментът да отбележим, че предварителният договор не се вписва в Агенцията по вписванията, затова за да бъде той допълнителен гарант, най-добре е да бъде нотариално заверен. 

Определяне на цена

Определянето на правилната цена за жилището е от съществено значение за сключването на бърза и изгодна сделка за покупко-продажба на недвижима собственост. Имайте предвид, че ако сте се заели с обявяването на продажната цена на имота, преди да сте се запознали с особеностите на този процес и преди да сте проучили актуалното състояние на пазара на жилища, има голяма вероятност да допуснете сериозни грешки.


Тук е моментът да отбележим, че обявяването както на прекалено висока цена, така и на по-ниска може да има еднакви последици, а именно – отблъскването на потенциалните купувачи. По този начин имотът ви ще се задържи твърде дълго време на пазара, а оттам и продажбата му ще става все по-трудна.


Какво се случва, когато обявите прекалено висока цена, неотговаряща на реалните пазарни стойности? Купувачите обикновено проучват пазара преди да осъществят покупка на имот, те следят цените на имотите в различните райони на града и са наясно с приблизителните стойности на типа жилище, което търсят. Това означава, че няма как завишената цена да остане незабелязана от тях. Нека сега помислим и какво би се случило в обратния вариант, в който обявите цена значително по-ниска от реалната стойност на жилището. В тази ситуация има два варианта. В единия купувачите са привлечени от по-ниската продажна стойност и решават бързо да купят вашата собственост. В резултат на това вие ще отчетете известна финансова загуба, тъй като реално имотът ви струва повече. Другият вариант е този, в който ниската цена поражда съмнения у купувачите за евентуални нередности около имота, които налагат да се обяви по-ниска продажна цена. Това, от своя страна, отново ще задържи имота ви на пазара, а продажбата му ще се забави.


За да избегнете тези усложнения, то най-добре се обърнете към брокер на недвижими имоти, който е компетентен да ви съдейства. Професионалистът в сферата познава спецификите на пазара, запознат е с актуалните тенденции и знае колко точно струва вашият имот. 

 

Какви са разходите?

Основни разходи

Основните разходи при покупко-продажба на имот са данъците и таксите. Според Законът за местни данъци и такси при сключване на имотна сделка трябва да бъде заплатен местен данък за възмездно придобиване на имущество. Размерът му е между  0,1% и 3% върху продажната цена на имота или върху неговата данъчна оценка. Тук е моментът да споменем в кои случаи предвид се взема данъчната оценка и в кои продажната цена. Ако данъчната оценка по-висока от тази на продажната цена на имота, то тогава предвид се взема именно данъчната оценка на имота. Освен това според законодателството всяка община индивидуално определя размера на местния данък за придобиване на имущество на своята територия.


Друг основен разход при сделките за покупко-продажба са различните видове такси. Една от тях е таксата по вписване, която се събира от Агенция по вписванията след удостоверяване на сделката от нотариус. Таксата за вписване се изчислява на база стойността на имота, като тя не може да бъде по-малко от 10 лева. Обикновено представлява 0,1% от продажната цена на жилището.


Нотариалните такси са друга част от разходите, съпътстващи сделките за продажба на имот. Нотариалната такса се изчислява на база на посочената по нотариален акт цена на имота (или т.нар. материален интерес), като се взема предвид тарифата на нотариуса, удостоверяващ сделката. За по-голяма сигурност проверете какво е записано в Закона за нотариусите и нотариалната дейност и по-точно в Тарифата за нотариални такси. Имайте предвид, че ако посочената цена в акта е по-ниска от данъчната оценка на имота, то таксата се оформя въз основа на данъчната оценка. 

Допълнителни разходи

Независимо от коя страна се намирате, дали от страната на продавача или на купувача, то трябва да сте наясно и да бъдете подготвени за евентуални непредвидени разходи. Ето защо бъдете предвидливи, като си заделите някаква част от общия си бюджет, която бихте могли да използвате за покриването на непредвидени разноски по сделката като изваждане на справки или получаване на заверки.


Използването на посреднически услуги също е фактор, който трябва да се вземе под внимание, когато се пресмятат допълнителните разходи. Агентската комисиона е предназначена за заплащане за услугите на брокера. Обикновено размерът ѝ се изчислява на база процент от стойността на имота, като всяка агенция сама определя процента.


Заплащането на брокерската комисионна такса може да бъде задължение както на продавача, така и на купувача. Всичко зависи от това, кой го е наел, за да използва услугите му. И в двата варианта, трябва да сте наясно, че въпреки, че използването на посредник е допълнителен разход в бюджета ви, то той има решаваща роля за бързото и безпроблемно финализиране на сделката.