таксите при покупко-продажба на имот

Кой покрива таксите при покупко-продажба на имот?

Често изникват непредвидени разходи при осъществяването на имотна сделка. Какви са таксите при покупко-продажба на имот и кой е отговорен за тяхното заплащане, научете тук!

Какви са възможните такси и кой ги покрива?

Местни данъци и такси

Съгласно Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) при покупка на имот се налага да бъде заплатен местен данък за възмездно придобиване на имущество. Всяка година общините в страната индивидуално определят точния размер на местния данък за обектите, разположени на тяхната територия. Добре е да се отбележи, че от началото на 2020 г. местният данък в столицата се промени, като се повиши от 2,5% на 3%. В най-общи линии, неговият размер варира в границите между 0,1% и 3% върху продажната цена на имота или върху неговата данъчна оценка. Трябва да знаете, че данъчната оценка се взема предвид само в случаите, когато нейната стойност е по-висока от тази на продажната цена на имуществото. Ангажиментът за заплащане на стойността на данъка и таксите обикновено е отговорност на купувача. Въпреки това не е изключена възможността вноските да бъдат поравно разпределени между двете страни по споразумението. Разбра се, това зависи изцяло от конкретните договорени условия между продавача и купувача.

Нотариални такси

Нотариалните такси са също задължително перо, което присъства сред разноските, съпътстващи реализирането на покупко-продажба на недвижимо имущество.
Стойността на  нотариалната такса се определя въз основа на посочената по нотариален акт цена на имота (позната още като материален интерес), като се взема предвид и тарифата на нотариуса, удостоверяващ сделката. В случай че ви е необходима по-детайлна информация, може да направите справка в Закона за нотариусите и нотариалната дейност и по-конкретно в Тарифата за нотариални такси. Добре е да се отбележи, че при нотариалните такси при продажба на имот отново важи принципа, според който данъчната оценка на имота е водеща при оформянето на таксата само в случаите, когато стойността ѝ е по-висока от посочената цена в акта. Според най-честите случаи от практиката, разходите по заплащането на този вид задължения се разпределят поравно между купувача и продавача.
Тук е моментът да обърнем внимание, че процедурата по изготвяне на нотариалния акт и прилежащите към него документи се заплаща по отделна тарифа. Съгласно Тарифата, одобрена от Министерство на правосъдието, стойността на дължимата сума е в размер от 30 лв.

Такса по вписване

След удостоверяване на сделката от нотариус се дължи такса за вписване, която се събира от Агенцията по вписванията. По своето естество вписването представлява даване на гласност на подлежащите на вписване актове. Посредством него могат да бъдат реализирани различни видове справки. Нагледен например са – проверката за наличие на тежести върху имота и справката за реализирани сделки по прехвърляне.

Трябва да знаете, че при вписването на всеки документ, удостоверен с материален интерес (нотариалният акт е именно такъв документ), се дължи такса. В случаите, когато става въпрос за вписване на нотариален акт, отговорността за подаване на молбата е на нотариуса, извършил акта. Според разпоредбите в Правилника за вписванията, всички актове, с които се прехвърля правото на собственост върху имот, без значение дали касаят продажба, дарение или замяна, подлежат на вписване. Освен това сред актовете, които изискват вписване са и тези, чрез които се учредява, прекратява, изменя или прехвърля друго вещно право върху недвижим имот. Сред подлежащите на вписване актове са и всички, с които се признават такива права – като например актовете за държавна или общинска собственост. 

Таксата за вписване на нотариалния акт се основава на база стойността на имота. Нейният размер е 0,1% от продажната цена, но не може да бъде в размер по-малък от 10 лева. От значение е да имате предвид, че таксата за вписване е фиксирана за цялата страна, за разлика от тази за местния данък. Задължението за плащане на таксата по вписване има купувачът на имота.

Разходи по сделката

Без значение дали сте продавач, или участвате в сделката в ролята на купувач, бъдете подготвени за неочаквани разходи. Добра практика е да заделите известна сума от общия си бюджет, която бихте могли да използвате за непредвидени разноски по сделката като например изваждане на справки или получаване на заверки.
Не бива да забравяте и банковите такси, които могат да възникнат в течение на процеса по придобиване на имот. В случай че сте купувач и обмисляте да изтеглите ипотечен кредит, с помощта на който да финансирате покупката на недвижимо имущество, необходимо е да подготвите между 150 и 200 лева, които да вложите, за да се сдобиете с оценка на имота.

Ипотечни разходи

Често обсъждана тема е методът, чрез който купувачът ще финансира покупката на недвижими имот, но въпросът за това каква е процедурата при продажба на ипотекиран имот остава по-неглижиран. В случай че сте в позицията на собственик и сте взели решение да продадете своята собственост, която обаче е ипотекирана, от ключово значение е да знаете, че това е напълно възможно. Дори е препоръчителна алтернатива да реализирате продажбата самостоятелно, вместо да се стигне до продажба от страна на банката. 

За целта съществуват две възможни хипотези, които ви позволяват да осъществите продажбата. Те зависят от това дали вашият купувач разполага със собствени средства за покупката на имота, или ще разчита на ипотечен кредит. Това води до избора между два варианта – да погасите кредита и ипотеката да бъде заличена или да се учреди втора по ред ипотека, като по този начин първата ипотека се заличи. Ако съществува разлика между дължимата към банката сума и обявената цена на жилището, то тя се превежда по сметката на собственика, който продава даденото имущество.

Комисионни възнаграждения за брокера

В случай че изберете да осъществите сделка посредством съдействие на агенция за недвижими имоти, се очертава още едно перо, което да имате предвид при определянето на личния ви бюджет за покупка. Посредническото възнаграждение (познато още като агентска комисионна) служи за заплащане на предоставените от брокера услуги. Обикновено размерът на възнаграждението се изчислява на база процент от стойността на имота.

Комисионното възнаграждение може да бъде отговорност както на продавача, така и на купувача – зависи от това кой е потърсил услугите на консултанта. Това може да бъде продавачът, предлагащ своя имот или купувачът, търсещ бъдещото си жилище. И в двата случая, макар допълнителен разход, посредничеството в сферата на недвижимите имоти е ключово за бързото и безпроблемно сключване на сделка за покупко-продажба. 

Пазарът на имоти е изключително динамичен, което налага да имате поглед над тенденциите, а понякога дори и предишен опит, за да предвидите най-добрия момент за покупка. Макар да знаете точно какво търсите, често предвиденият бюджет не може да покрие изискванията и индивидуалните ви нужди, поради което се налага да вземате компромисни решения. Посредничеството от брокер на недвижими имоти ще ви помогне да откриете изгодна сделка, с която да превърнете мечтания дом в реалност. За целта не се колебайте да се обърнете към брокерите на Имотека, които ще бъдат ваши доверени партньори, готови да ви сътрудничат с отдаденост и да защитават персоналните ви нужди и интереси.