Как протича сделка за покупка на имот с ипотечен кредит?
Процесът на покупка на имот с ипотечен кредит включва следните стъпки:
1. Предварително одобрение: Кандидатстване в банка за предварително одобрение на кредита въз основа на доходи и кредитна история.
2. Избор на имот: Намиране на подходящ имот и сключване на предварителен договор с продавача.
3. Оценка на имота: Банката извършва пазарна оценка на имота чрез лицензирани оценители.
4. Окончателно одобрение: След положителна оценка на имота и проверка на документите, банката издава окончателно одобрение.
5. Нотариален акт: Подписване на нотариален акт за покупко-продажба и учредяване на ипотека в полза на банката.
6. Вписване в Имотния регистър: Вписване на сделката и ипотеката в Агенцията по вписванията.
7. Усвояване на кредита: Банката превежда сумата на кредита на продавача или на купувача, според договореното.
Какво можем да очакваме от пазара на имоти през 2025 г.?
Според анализа на Имотека много продавачи са изтеглили офертите си през 2024 г., за да ги запазят за 2025 г. заради очаквано по-голямото търсене и покачване на цените. Също така, пълноправното членство на България в Шенген ще отвори вратата за много повече инвеститори към България, които ще се насочат към бизнес площи и жилищни имоти.
Интересът към жилища ново строителство, както и към новопостроени жилищни комплекси от затворен тип ще продължи да бъде водещ, тъй като купувачите все повече търсят имоти с модерна визия, сигурност, множество налични удобства, енергийна ефективност, но и качествено изпълнение.
Според прогнозите на Имотека, цените на имотите през 2025 г. ще се увеличат с около 5% до 10%. Този ръст ще бъде резултат от взаимодействието на различни икономически фактори. От една страна, евентуалното покачване на лихвените проценти може да охлади интереса на купувачите, особено тези, които планират покупка на първи дом. От друга страна, завършването на значителен брой нови строителни проекти ще доведе до по-голямо предлагане и ще разшири избора за купувачите.
Как да изберем брокер при продажба на апартамент?
Направете проучване на имотните агенции на пазара като се информирате за историята на компанията, нейните награди и постижения, членства в организации, участия в международни форуми, симпозиуми, конференции, събития и други. Това ще ви даде поглед върху позиционирането на компанията, нейното реноме сред останалите и прозрачността на услугите, които предлага.
Защитете себе си, собствеността си или процеса по търсене на ново жилище, като внимавате за компании с недобър имидж, без дългогодишен опит на пазара на недвижими имоти, с лоша маркетинг стратегия, с консултанти, без професионално обучение и неправилна комуникация с двете страни по предстоящата сделка.
Към кого да се обърнем за данъчна оценка на имот?
Удостоверението за данъчна оценка се издава от съответната данъчна служба към общината по местонахождение на имота.
Услугата може да бъде заявена както за готов имот, така и за незавършено строителство. Това може да се случи както на гише в съответната община, така и да се заяви удостоверение за данъчна оценка онлайн с квалифицирано удостоверение за електронен подпис или квалифициран електронен подпис.
Какво представлява данъчната оценка?
Данъчната оценка на имот е основен инструмент, използван от властите за изчисляване на размера на дължимия данък върху имота. Тя включва оценка на пазарната стойност на имота въз основа на фактори като размер, местоположение и състояние, което в крайна сметка оказва влияние върху годишното данъчно задължение на собственика.
Удостоверението за данъчна оценка на имота по чл. 264, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс е един от задължителните документи, които се изискват във връзка със сделки с недвижими имоти като то е необходимо не само за покупко-продажба, а също така и за дарение, ипотекиране, жилищен кредит или рефинансирането му.
X
Благодарим Ви!
Вашето запитване стигна до нас. Ще се обадим възможно най-бързо.