Ако планирате кариера като брокер на недвижими имоти, е важно да знаете кои са най-често допусканите грешки. Вижте повече за тях и как да ги избегнете тук!
Работата на брокера на недвижими имоти е изключително разнообразна и многопластова. Консултантът изпълнява едновременно функциите на добър психолог, медиатор, маркетолог и съветник. Той има познания относно юридическата част на сделката, както и експертни познания относно тенденциите на имотния пазар и новостите в строителния сектор. Брокерът играе ролята на посредник между купувача/наемателя и продавача/наемодателя. Той е много добре подготвен от комуникационна гледна точка и владее умението за водене на успешни преговори.
Добрият брокер подхожда с внимание и разбиране към нуждите на своите клиенти. В негово лице хората могат да открият не само консултант, но и доверен съюзник в процеса по намиране на мечтания дом. На база на своите компетенции, агентът предоставя съвети, подкрепени със солидни аргументи, така че клиентите да бъдат наясно с тенденциите на пазара на имоти и да направят информиран избор.
Основните функции на посредника не са свързани само с осъществяването и насрочването на огледи и воденето на телефонни разговори. Той е в състояние да предостави по всяко време на своя клиент експертен анализ на пазара на недвижими имоти, който да включва цените в различните райони спрямо вида на жилищата, както и да информира с какви темпове се развива търсенето и предлагането. Посредникът може да даде актуална информация на своя клиент относно данъците и таксите, които съпътстват сделката по покупко-продажба. Професионалистът в сферата съдейства при изготвянето на договора, съобразява се с нуждите на клиента и му предлага релевантни оферти, спрямо определените критерии.
Брокерът трябва да притежава много качества, сред които лично отношение към клиентите, познания за имотния пазар, умения за работа с документи, комуникативни умения, умения за водене на преговори и т.н.
В професията на брокера от водещо значение е да проявявате емпатия към нуждите на клиентите, това е и най-прекият път към спечелването на доверието на хората, които са ви избрали за техен консултант. Честността и чувството за отговорност са сред най-важните характеристики на брокера на недвижими имоти. В този смисъл, няма всезнаещи хора, затова ако не се чувствате достатъчно компетентен по отношение на някой казус, то по-добре потърсете съдействие от по-опитен колега. Добрият консултант цени времето на хората и не го губи с организирането на огледи, които знае че са обречени на неуспех, най-вече поради липсата на сходства между офертата и изискванията на клиента.
Познанията за пазара са основополагащи за професията на брокера. Той трябва да има подробни впечатления за кварталите, в които работи – какви са техните предимства и какъв е типът на предлаганите имоти. В началото на вашата кариера ще трябва да търсите тази информация от интернет източници, но почерпете и от знанията на ваши колеги. Можете да направите и собствено проучване като се разходите в кварталите, в които предлагате имоти, за да усетите атмосферата и да съумеете да давате информация за района от първо лице.
Развиването на умението ви за общуване е сигурният път към успешната ви кариера като брокер. Затова постарайте се да бъдете отзивчиви и предразполагащи към диалог. Работата на консултанта е неразривно свързана с ежедневна комуникация с хора, работещи във всякакви сфери и области. Ето защо наблегнете на развитието на комуникационните си умения. За да убедите страните по сделката и да постигнете консенсус, се изискват много точни и ясни аргументи. Ако сте избрали да се развивате професионално в сферата на недвижимите имоти, то инвестирайте от времето си и се подгответе за усърдна работа, тъй като това умение се развива с постоянство и отдаденост.
Предлагането на фалшиви имоти и пускането на нереални обяви с цел привличане на клиенти е една от най-често срещаните практики сред мнимите брокери. В никакъв случай не си позволявайте подобни действия, в противен случай рискувате да увредите репутацията си и това решение да се отрази върху целия ви кариерен път. Потенциалните ви клиенти и колегите ви могат да се окажат ценни партньори, затова не лъжете и не работете с надценени имоти. Една от основните задачи на брокера е да може да предложи адекватна оценка на имота, благодарение на опита, който е натрупал и неговите знания за пазара. Професионалистът в сферата е длъжен да си каже мнението и да посъветва своя клиент, в случай че е обявил прекалено висока цена, която не отговаря на реалните пазарни условия.
Доверието между брокера и неговия клиент е много важно за постигането на удовлетворяващи резултати и за двете страни. Когато човекът отсреща ви потърси, то той очаква от вас да се съобразите с поставените критерии и да бъдете честен и откровен с него. В този смисъл даването на празни обещания по никакъв начин няма да ви помогне нито в печеленето на доверието на клиенти, нито ще ви помогне по-бързо да стигнете до момента на сключване на сделка. Бъдете искрени и уведомявайте клиента си за случващото се по преговорите. Обещаването на непостижими неща няма да ви придвижи напред, дори напротив – ще си създадете лош имидж. Ангажирайте се с обещания само за нещата, които са изцяло във ваши ръце и лично ще се заемете с осъществяването им.
Едно от най-често срещаните оплаквания на клиенти, работили с брокери, е липсата на разбиране и отговор на нуждите им. Някои агенти си позволяват да губят времето им с организиране на огледи на обекти, които не отговарят на изискванията и поставените от тях критерии. За да не бъдете част от тях и да работите за спечелването на доверието на хората, то предварително се запознайте с идеята на клиента за мечтания дом. Осъществете предварителен разговор, по време на който да се запознаете с всяка подробност, задавайте уточняващи въпроси и си водете записки, за да не пропуснете някой важен аспект, на който клиентът държи. Едва тогава ще можете да подберете най-релевантните оферти, които да представите на човека, избрал да ви се довери в избора на бъдещ дом.
Не си позволявайте емоциите да влияят върху изпълнението на работните ви задължения. Това се отнася не само до работата с клиенти, но и до отношението ви с колегите от бранша. Както стана дума и по-рано, в някои ситуации може да се окаже, че имате нужда от съвет и консултация с по-опитен колега. Бъдете професионалисти и не позволявайте личните ви отношения с хората да се отразяват върху работните ви ангажименти, тъй като това ще окаже влияние и върху вашата работа, и върху изпълнението на желанията и вслушването в необходимостите на клиентите.