4 грешки, които да избягвате като брокер на недвижими имоти

брокер на имоти
21.07.2022 г.

Ако планирате кариера като брокер на недвижими имоти, е важно да знаете кои са най-често допусканите грешки. Вижте повече за тях и как да ги избегнете тук!

 

Какво представлява работата като брокер?

Същност и функции

Работата на брокера на недвижими имоти е изключително разнообразна и многопластова. Консултантът изпълнява едновременно функциите на добър психолог, медиатор, маркетолог и съветник. Той има познания относно юридическата част на сделката, както и  експертни познания относно тенденциите на имотния пазар и новостите в строителния сектор. Брокерът играе ролята на посредник между купувача/наемателя и продавача/наемодателя. Той е много добре подготвен от комуникационна гледна точка и владее умението за водене на успешни преговори.


Добрият брокер подхожда с внимание и разбиране към нуждите на своите клиенти. В негово лице хората могат да открият не само консултант, но и доверен съюзник в процеса по намиране на мечтания дом. На база на своите компетенции, агентът предоставя съвети, подкрепени със солидни аргументи, така че клиентите да бъдат наясно с тенденциите на пазара на имоти и да направят информиран избор.

Основните функции на посредника не са свързани само с осъществяването и насрочването на огледи и воденето на телефонни разговори. Той е в състояние да предостави по всяко време на своя клиент експертен анализ на пазара на недвижими имоти, който да включва цените в различните райони спрямо вида на жилищата, както и да информира с какви темпове се развива търсенето и предлагането. Посредникът може да даде актуална информация на своя клиент относно данъците и таксите, които съпътстват сделката по покупко-продажба.  Професионалистът в сферата съдейства при изготвянето на договора, съобразява се с нуждите на клиента и му предлага релевантни оферти, спрямо определените критерии.

Качества на брокер

Брокерът трябва да притежава много качества, сред които лично отношение към клиентите, познания за имотния пазар, умения за работа с документи, комуникативни умения, умения за водене на преговори и т.н.

В професията на брокера от водещо значение е да проявявате емпатия към нуждите на клиентите, това е и най-прекият път към спечелването на доверието на хората, които са ви избрали за техен консултант. Честността и чувството за отговорност са сред най-важните характеристики на брокера на недвижими имоти. В този смисъл, няма всезнаещи хора, затова ако не се чувствате достатъчно компетентен по отношение на някой казус, то по-добре потърсете съдействие от по-опитен колега. Добрият консултант цени времето на хората и не го губи с организирането на огледи, които знае че са обречени на неуспех, най-вече поради липсата на сходства между офертата и изискванията на клиента.

Познанията за пазара са основополагащи за професията на брокера. Той трябва да има подробни впечатления за кварталите, в които работи – какви са техните предимства и какъв е типът на предлаганите имоти. В началото на вашата кариера ще трябва да търсите тази информация от интернет източници, но почерпете и от знанията на ваши колеги. Можете да направите и собствено проучване като се разходите в кварталите, в които предлагате имоти, за да усетите атмосферата и да съумеете да давате информация за района от първо лице.

Развиването на умението ви за общуване е сигурният път към успешната ви кариера като брокер. Затова постарайте се да бъдете отзивчиви и предразполагащи към диалог. Работата на консултанта е неразривно свързана с ежедневна комуникация с хора, работещи във всякакви сфери и области. Ето защо наблегнете на развитието на комуникационните си умения. За да убедите страните по сделката и да постигнете консенсус, се изискват много точни и ясни аргументи. Ако сте избрали да се развивате професионално в сферата на недвижимите имоти, то инвестирайте от времето си и се подгответе за усърдна работа, тъй като това умение се развива с постоянство и отдаденост.

Често срещани грешки при брокери на недвижими имоти

Никога не предлагайте фалшиви имоти

Предлагането на фалшиви имоти и пускането на нереални обяви с цел привличане на клиенти е една от най-често срещаните практики сред мнимите брокери. В никакъв случай не си позволявайте подобни действия, в противен случай рискувате да увредите репутацията си и това решение да се отрази върху целия ви кариерен път. Потенциалните ви клиенти и колегите ви могат да се окажат ценни партньори, затова не лъжете и не работете с надценени имоти. Една от основните задачи на брокера е да може да предложи адекватна оценка на имота, благодарение на опита, който е натрупал и неговите знания за пазара. Професионалистът в сферата е длъжен да си каже мнението и да посъветва своя клиент, в случай че е обявил прекалено висока цена, която не отговаря на реалните пазарни условия. 

Не правете празни обещания

Доверието между брокера и неговия клиент е много важно за постигането на удовлетворяващи резултати и за двете страни. Когато човекът отсреща ви потърси, то той очаква от вас да се съобразите с поставените критерии и да бъдете честен и откровен с него. В този смисъл даването на празни обещания по никакъв начин няма да ви помогне нито в печеленето на доверието  на клиенти, нито ще ви помогне по-бързо да стигнете до момента на сключване на сделка. Бъдете искрени и уведомявайте клиента си за случващото се по преговорите.  Обещаването на непостижими неща няма да ви придвижи напред, дори напротив – ще си създадете лош имидж. Ангажирайте се с обещания само за нещата, които са изцяло във ваши ръце и лично ще се заемете с осъществяването им.

Липса на разбиране на клиента и пазара

Едно от най-често срещаните оплаквания на клиенти, работили с брокери, е липсата на разбиране и отговор на нуждите им. Някои агенти си позволяват да губят времето им с организиране на огледи на обекти, които не отговарят на изискванията и поставените от тях критерии. За да не бъдете част от тях и да работите за спечелването на доверието на хората, то предварително се запознайте с идеята на клиента за мечтания дом. Осъществете предварителен разговор, по време на който да се запознаете с всяка подробност, задавайте уточняващи въпроси и си водете записки, за да не пропуснете някой важен аспект, на който клиентът държи. Едва тогава ще можете да подберете най-релевантните оферти, които да представите на човека, избрал да ви се довери в избора на бъдещ дом.

Прекалено емоционално поведение

Не си позволявайте емоциите да влияят върху изпълнението на работните ви задължения. Това се отнася не само до работата с клиенти, но и до отношението ви с колегите от бранша. Както стана дума и по-рано, в някои ситуации може да се окаже, че имате нужда от съвет и консултация с по-опитен колега. Бъдете професионалисти и не позволявайте личните ви отношения с хората да се отразяват върху работните ви ангажименти, тъй като това ще окаже влияние и върху вашата работа, и върху изпълнението на желанията и вслушването в необходимостите на клиентите. 
 

Често задавани въпроси

Кой е отговорен за внасяне на данъка от наем?

Как се разделя ипотечен кредит при развод?

Кога се получава окончателно одобрение за ипотечен кредит?

Как се изчислява лихва по ипотечен кредит?

Как протича сделка за покупка на имот с ипотечен кредит?