Свикнали сме с клишираните твърдения за липсата на качествена работна ръка- „няма хора”, но тук възниква въпросът дали хората, които все пак отговарят на критериите, биха имали стимул и желание да работят при нас. Развиването на работодателската марка помага на компаниите да привличат и задържат правилните хора. От една страна е важно привличането на нови хора, но от друга, тези, които вече са част от колектива да имат желание и да искат да останат и да се развиват в него. Ако вземем например една структура, в която работят 600 души, всеки един от тях е „посланик на марката“, представително лице, което ежедневно комуникира по-скоро позитивна или по-скоро негативна информация на пазара на труда. Не външните комуникации, а отношението на работещите вътре в компанията е най-значимият показател при развиването на работодателската марка.
Най-ключово е разполагаме ли с обективни данни. Търсенето на обратна връзка от служителите и правилното анализиране на получената информация може да отговори на много въпроси относно силните ни страни като работодател и областите, по които трябва да работим. Всяка година при нас провеждаме проучване на нагласите сред служителите в компанията, относно удовлетвореността им, екипния климат, мениджърските практики и възможностите за подобрение на работната среда. Ако правилно се вслушаме в техните искания, ефектът ще бъде положителен и за двете страни. Друг начин за събиране на обективни данни са анализите за движението на персонала в компанията. Тук можем да видим каква част от новопривлечените хора успяваме да задържим, имаме статистика за най-често повтарящите се фактори за напускане, за да можем да вземем адекватни мерки. Интересни показатели са също и цената за наемане на човек и колко души откликват на обявите за работа. Това ни помага да установим как се приема компанията от външната аудитория.
Не можем да дадем лесна рецепта. Но със сигурност, за да останат хората в компанията, е важно да има ясно структуриран процес по тяхното въвеждане в работната среда още от деня, след назначаването им. При нас системата за въвеждане на новите колеги -„Силен старт в Имотека и Адрес“ се гради на принципа: в първите 6 седмици хората работят по комбинация от практически задачи, уъркшопи в зала, онлайн базирани видеа, активности съвместно със свои колеги и прекия им ръководител. Това им помага от една страна, да навлязат постепенно в технологията на работа и от друга - да се интегрират по-лесно в екипа.
Важно е също да има систематичен график за индивидуални срещи между мениджър и служител, в които се обсъждат не само напредъка по задачите, но и как служителят се чувства, каква е неговата обратна връзка. Понякога само възможността да сподели мнение по даден проблем и мисълта, че има кой да изслуша и да разбере, вентилира напрежението. От особено значение е новите служители да получават редовно признание за усилията, които полагат. Често срещана грешка е хората да получават обратна връзка само, когато има проблем. В дългосрочен план това ги прави предпазливи и неуверени, а екипната среда е не особено позитивна.
Задържането на новонаетите служители в една компания е сигурен показател за работната среда и до колко работещи са стратегиите за развитие на човешките ресурси. Методите, чрез които намираме нови хора, също са показателни за бизнес средата в компанията. Увеличаването на препоръките от настоящи служители е знак, че хората които работят тук се чувстват добре и затова са склонни да предложат своето работно място на близки и приятели.
Необходимо е на управленско ниво да се определи каква стойност искат да виждат хората зад този бранд. Например за нас е важен предприемаческият дух вътре в компанията, тъй като въвлича всички, които търсят развитие и се стремят да постигат целите си. Мениджърите в Имотека създават среда, в която консултантите могат да предизвикват себе си и да постигат все по-амбициозни цели, но и същевременно да се забавляват и да се чувстват добре. Хората имат нужда да се фокусират върху реализирането на определени резултати и когато това е обвързано с финансови стимули, ефектът е видим за всички. Но ние не искаме просто да има преса за резултати, а хората да се чувстват добре в компанията и да изпитват удоволствие от работата всеки ден.
Справедливостта, обективността и коректността на един работодател са ключови при отношенията му със служителите и съответно имиджа на компанията вътре и навън. Работещите в организацията трябва да усещат справедливост при определяне на заплащането им. Когато тези решения са съсредоточени в ръцете само на един човек, не може да се гарантира пълна обективност. Определянето на ясни правила и стандарти за работа по отношение на бонуси и заплащане, дава спокойствие на работещите, че няма да бъдат ощетени и ще получат това, което очакват, спрямо извършената работа.
.