Смяна на адресната регистрация при наем на жилище

Смяна на адресната регистрация при наем на жилище

Освен задължителна според българското законодателство, адресната регистрация е необходима при редица административни процедури. Така например без наличието ѝ, не бихме могли да задвижим издаването на лични документи и да упражним правото си на глас. Много граждани не смятат за необходимо и често пренебрегват актуализирането на информацията, касаеща настоящото им местонахождение. Това обаче в някои случаи може да представлява сериозен проблем, който да възпрепятства осъществяването на комуникация между различните видове институции и конкретното лице.  Такива случаи могат да се превърнат в предпоставка за изпуснати срокове, пропуснати ползи и неупражнено право на глас. Преди обаче да изясним защо и кога се налага да направим смяна в адресната си регистрация, е нужно да разграничим в какво точно се изразяват регистрациите по постоянен и настоящ адрес. 

Адресна регистрация по постоянен адрес

Постоянният адрес представлява населеното място в България, където човек е вписан в регистъра на населението. Това е адресът, който е отразен в личната карта, задграничния паспорт и други официални документи. Всеки гражданин има само един постоянен адрес. На него се вписват и данъчните декларации.

Адресна регистрация по настоящ адрес

Настоящият адрес е мястото, на което пребиваваме в момента. Той предполага временно местоживеене (студентско общежитие, квартира). Предимството, което носи декларирането на настоящ адрес, е правото да извършваме дейности, които в противен случай би следвало да осъществяваме в общината, отговаряща на постоянния ни адрес. Така стои въпросът с гласуването, например. Обикновено регистрацията по настоящ адрес се осъществява при преместване под наем. Разбира се, има възможност постоянният и настоящият адрес да съвпадат.

Важно е да се знае, че постоянният и настоящият адрес на новоредено дете съвпадат съответно с адреса на неговите родители. В случай, че родителите имат различни постоянни адреси, те избират един от тях за детето си. При родители с различни настоящи адреси, настоящият адрес на детето съвпада с този на майката.

Нужна ли е смяна на адреса, когато живеете под наем?

Декларирането на временна адресна регистрация е задължително съгласно Чл. 99. (В сила от 1.01.2000 г.) (1) Всяко лице е длъжно в срок 30 дни да заяви промяната на настоящия си адрес. Адресната карта за промяна на настоящ адрес се подава до органите  в общината, района, кметството или населеното място, където лицето живее. Самата промяна на настоящ или постоянен адрес се извършва от служители на ЕСГРАОН (Единна система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението) на общините и кметствата.

Възможна е и промяна в постоянния адрес, но за случая е необходим документ за собственост на недвижими имот на желаното място или съгласие от собственика на имота.

Събиране на точки

В случай, че ви предстои появата на нов член в семейството или вече имате дете, е добре да знаете, че промяната на адресната регистрация може да бъде от полза за него при кандидатстване в детско заведение. При промяна на адресната регистрация и изричното уточнение дали местожителството е временно или постоянно, е възможно събирането на точки, които да послужат при класирането на детето за място в детските заведения.

В зависимост обаче от това дали адресът е постоянен или настоящ, както и какво е времето на пребиваване, се определят и броят на точките, с които семейството ще се сдобие.

Безпроблемно получаване на кореспонденция

Смяната на адресна регистрация при наемането на апартамент е необходимо условие за безпроблемното получаване на кореспонденция. Важно е да се знае, че при промяна на адрес, различен от посочения в личната карта, е задължително промяната да бъде отразена и в самата лична карта. Това е от значение за много институции, опитващи се да установяват контакт с Вас, тъй като е възможно да изпращат информация за срокове и/или процедури на последно посочения адрес по лична карта. В такъв случай, съществува голяма вероятност кореспонденциите да не достигнат до актуалното Ви местожителство. А неосъществената промяна в адресната регистрация може да се превърне в предпоставка за пропуснати ползи и срокове.

Освен това, адресната регистрация би била улеснение в случай, че ни се налага да се регистрираме като безработен в бюрото по труда. Освен това, адресната регистрация е от полза при получаване на социални помощи, майчинство и детски добавки. Тя е необходима за осъществяването на справки изваждането на документи, свързани с явяване пред лекарски комисии (ТЕЛК и НЕЛК), както и за получаване на безплатни лекарства. В случай, че имате глоба към КАТ, която налага отнемането на талон е важно да знаете, че впоследствие той бива изпратен в общината. посочена по лична карта. Адресната регистрация е от значение и при други ситуации като регистрация на малки фирми, автомобили или при откриване на банкова сметка.

Право на гласуване            

Необходимо е да се знае, че ако постоянният и настоящият Ви адрес са в различни населени места, имате възможност да поискате да бъдете вписан в избирателния списък по настоящ адрес, но това трябва да се направи в конкретен срок преди изборния ден. След тази дата може да гласувате единствено в секцията по постоянен адрес.

В случай, че сте студент, обучаващ се в град, различен от постоянния адрес, ситуацията се различава. Съгласно Изборния кодекс избирател, който е студент в редовна форма на обучение, може да гласува в избирателна секция по избор в населеното място, където се обучава, когато то е различно от населеното място по постоянен адрес.

Какви документи са необходими?

Документите при смяна на адресна регистрация се различават в зависимост от това дали желаете да впишете апартамента, в който живеете под наем, като постоянен или временен адрес.

При вписването му като постоянен адрес се нуждаете от: 

1.    Документ за самоличност;

2.    Удостоверение за раждане;

3.    Документ за собственост върху имота или

4.    Договор за ползване на имота за жилищни нужди (при наем) – не всеки наемодател е готов да заяви това, тъй като това може да му донесе затруднения вбъдеще

5.    Декларация по чл. 92. ал.3 от ЗГР с нотариално заверени подписи на собствениците на апартамента. /Нотариалната заверка не е необходима, ако съответната декларация е подадена лично от собственика на апартамента.

В случай, че имате родство по права линия със собственика или ползвателя на имота или сте негов съпруг/съпруга, не са необходими документите от т.3 и т.4. Но в такъв случай е нужно да бъдат представени Удостоверение за граждански брак или Решение за развод.

При вписване му като настоящ адрес се нуждаете от:

1.    Документ за самоличност;

2.    Документ за собственост върху имота или Договор за ползване на имота за жилищни нужни (при наем);

3.    Декларация по чл. 92. ал.3 от ЗГР с нотариално заверени подписи на собствениците на апартамента. Нотариалната заверка не е необходима, ако съответната декларация е подадена лично от собственика на апартамента.

Цялата процедура се осъществява лично или чрез изрично упълномощено лице с нотариално заверено пълномощно, или чрез представяне на нотариално заверена декларация по чл. 92, ал. 3 от ЗГР.

Често задавани въпроси

За колко време се отпуска ипотечен кредит?

Защо да изберем брокер от Имотека?

Как се декларира доход от наем?

За колко време се одобрява ипотечен кредит?

Към кого да се обърнем за данъчна оценка на имот?