Не сте сигурни какво се прави след продажба на имот? Научете всичко, което трябва да знаете за процеса след продажба на имот и как да не допуснете грешки.
Ето и какви са финалните стипки при продабжа на имот:
Подписването на нотариалния акт от страните по сделката и нотариуса и последващото му вписване в Имотния регистър е крайната точка на процеса на закупуване на недвижим имот.
Предаването на имота или така нареченото владеене обикновено е в деня на подписване на нотариалния акт. То е част от задължението на купувача да приеме имота. Освен че го купува, той го и приема от продавача. Владението се изразява в правото на достъп до имота, в правото да влезете и да се разполагате в имота, да го ползвате в качеството си на негов собственик. В правото да получите ключовете и да влезете в имота напълно законно.
След пордажбата на недвижимия имот трябва да бъдат заплатени няколко неизбежни законови такси: нотариална такса, такса вписване и такса придобиване. Тези такси се определят въз основа на договорената сума за покупко-продажбата на имота.
Също така тук влиза и комисионната такса за услугите на брокера, който е съдействал за осъщестяване на сделката, като тя е в размер около 3% от продажната цена на имота.
Както казахме, нотарусът има отговорността след затваряне на сделката да я впише в Имотния регистър.
Законът за местните данъци и такси /ЗМДТ/ урежда правилата, които се отнасят до облагането с данък на недвижими имоти – това включва не само имоти, придобити при покупко-продажба, но и такива по наследство, чрез дарение и по безвъзмезден начин, независимо от това какъв тип е жилището и коя е годината на строителство. До 01.01.2019 г. бе задължително декларирането да се осъществи в двумесечен срок от изповядването и вписването на сделката в Агенцията по вписванията и да се подаде данъчна декларация за облагане с годишен данък – от всеки, в това число и от юридическите лица.
От 01.01.2019 г. обаче отпадна задължението за лицата да декларират придобитото недвижимо имущество в съответната община, като отговорник за извършването на процедурата към тази дата е нотариусът. Негово задължение е да изпрати към общината информация за извършеното прехвърляне на правото на собственост в 7-дневен срок от сключването на сделката, за да бъде определен и начислен данък върху имота. Това не само отнема от новия собственик отговорността за предаването на декларацията, но и му гарантира сигурност, че при попълването няма да бъдат допуснати грешки, а срокът за входиране няма да бъде изпуснат.
Ако обаче имотът не е бил деклариран преди 01.01.2019 г., продавачът /настоящият собственик/ следва да го направи чрез подаване на Декларация по чл. 14 от ЗМДТ, като в този случай собственикът на имота ще бъде санкциониран и ще трябва да заплати дължимите за имота данъци за последните 5 години.
Нотариусите имат отговорността да изпращат информация към общинската администрация, а Службите по вписванията да уведомяват съответната община в 7-дневен срок за прехвърлените, изменените, учредените или прекратените вещни права върху недвижими собствености. В едномесечен срок от получаване на уведомлението от Службата по вписванията, служителят в общинската администрация определя годишния данък върху недвижимите имоти въз основа на данъчната оценка, и уведомява данъчно задължените лица.
Данък печалба при продажба на недвижим имот се основава на реализирания доход от продажбата на имот, като под реализиран доход се обозначава положителната разлика между продажната и покупната цена на имота.
Ако имате имот, който решите да продадете на същата цена, на която сте го закупили, вие не реализирате марж. По този начин не се налага да заплатите данък върху приходите си от продажбата. Съществува още една хипотеза, в случаите на която доходите от продажба са освободени от данъчно облагане. Тя е приложима, ако сумата, на която продавате имота е по-ниска от първоначалната, на която сте се сдобили с него. Това се дължи на обстоятелството, че по този начин сте на загуба, а реализираният ви доход е отрицателен.
Също така, продажбата на недвижим жилищен имот е освободена от данък, ако между датата на покупката и датата на продажбата са минали повече от три години. В случай че имотът е ваша собственост над три години, доходите от продажбата му не се облагат. Трябва да имате предвид изричното изискване имотът юридически да бъде със статут на жилище.
Едно от първите неща, които следва да направите след покупката на имот е да прехвърлите всички партиди за режийни услуги на ваше име. Така си гарантирате спокойствие по отношение на това, че няма да ви се налага да покривате възможни неплатени битови сметки на предходни собственици.
За да бъде възможна пререгистрацията на битов потребител към ЧЕЗ България, е необходимо да се уверите, че всички стари задължения са платени и покрити. В случай че всичко е наред, можете да пристъпите към пререгистриране, което се извършва в център на ЧЕЗ и за което е необходимо да подадете документи. Това са заявление-бланка, която ще получите и попълните на място, клиентски номер /ИТН на клиента/, документа ви за самоличност, както и този на лицето, което прехвърля партидата. Необходимо е и да представите и документ, удостоверяващ правото на собственост върху имота, какъвто например е нотариалният акт.
При промяна в собствеността на имота е необходимо да уведомите и Софийска вода за настъпилата промяна. Това може да се извърши както от новия собственик на имуществото, така и от предходния. За целта трябва да се обърнете към един от центровете за обслужване на клиенти на Софийска вода в срок от до 30 дни от датата на промяна на собствеността на имота. Тази процедура изисква предварителна подготовка на документация, като в този случай трябва да представите клиентски номер към Софийска вода на предишния собственик и актуален отчет на водомерите на имота и документ за собственост на имота (нотариален акт или удостоверение за наследници). На място от вас ще изискат да попълните и подадете заявление.
Според Общите условия на за продажба на топлинна енергия за битови нужди от Топлофикация София, новият собственик е задължен да уведоми дружеството за настъпилата в собствеността промяна в срок от до 30 дни от датата на промяна на притежанието. Това се случва след като се обърнете към Търговския отдел на обслужващия район и при предоставянето на необходимата за тази цел документация. Тя включва попълването на заявление по образец, което можете да откриете и изтеглите от Интернет страницата на дружеството, както и с представяне на копие от нотариалния акт и нотариално заверен споразумителен протокол за уреждане на годишната изравнителна сметка. По-подробна информация можете да получите като се свържете с клона в съответния район, обслужващ имота. Там ще се извърши и смяната на партидата, а услугата е безплатна.
Помислете за сътрудничество с агенция за недвижими имоти при продажбата на имот. Брокерите са обучени специалисти, които ще управляват целия процес по продажба на вашия имот. Те изпълняват функцията на посредници между вас и потенциалните купувачи и ви дават професионални съвети по време на целия процес и след затваряне на сделката. Използвайки услугите на агенция ще спестите много време, ще улесните процеса по продажба и ще бъдете уверени, че взимате правилните решения.