Удостоверение за тежести на имот

Удостоверение за тежести на имот: какво представлява и какво трябва да знаем?

Научете какво представлява удостоверението за тежести на имот и защо е важно при покупко-продажба. Вижте каква информация съдържа и как да го получите. 

 

Какво е удостоверение за тежести на имот? 

Удостоверението за тежести на имот е официален документ по смисъла на закона и отразява всички вписвания, отбелязвания и заличавания за тежести, както и права върху имота, към момента на изготвянето на справката, или пък се удостоверява, че такива няма. Всяко удостоверение за тежести има уникален буквено-цифрен код, с дължина от 12 знака, състоящ се от цифри и главни латински букви. 

 

Каква информация съдържа удостоверението за тежести? 

Функцията на удостоверението за тежести на имот е да представи информация за това дали има наложена възбрана върху конкретния имот, също така дали имотът е ипотекиран. Много често купувачите настояват изрично удостоверението да бъде включено сред набора от документи, като  така биха могли да се подсигурят предварително и да сведат до минимум възможността да се окажат в неблагоприятна ситуация при последващо сключване на сделка.  

 

Ипотеки 

Ако върху дадения имот има наложена ипотека, това дава възможност кредиторът да получи цената на имота, ако длъжникът не изплати дълга си. По този начин, ако задълженото лице спре да погасява задълженията си, кредиторът може да се насочи към ипотекирания в негова полза имот и така новият собственик може да загуби имота. 

Въпреки това, ако ви предстои покупката на жилище, трябва да имате предвид, че ипотекираните имоти разкриват много добри перспективи. Разбира се, подобен тип сделки имат редица специфики и тънкости, към които е добре да подходите внимателно. Все пак имайте предвид, че опасността пред купувачите при този тип сделки е също толкова голяма, колкото и рискът при всяка една друга покупко-продажба на недвижим имот. Тук е моментът да се отбележи, че при определени обстоятелства, закупуването на подобен имот ви гарантира дори по-сигурни и изгодни условия, отколкото бихте получили при стандартна имотна сделка. Затова в случай, че проявявате интерес към подобно споразумение, от значение е да отделите достатъчно време, за да проучите в детайли договорените параметри на сключения кредит за ипотека. Ако съумеете да направите точен разчет на разходите си по сделката и се запознаете в дълбочина с конкретния казус, нямате основание за притеснение. 

Също така, твърде вероятно е, ако поискате кредит срещу ипотека, институцията, с която преговаряте, също да поиска Удостоверение за липса на тежести (УВТ), за да е сигурна, че вече няма учредена ипотека в полза на трето лице. Това защитава не само интересите на кредитодателя, но и вашите. В противен случай, както вече стана ясно, рискувате да наследите чужди дългове. 

 

Възбрани 

Възбраната представлява забрана на собственика да се разпорежда с конкретния имот докато трае даден съдебен процес или се стигне до принудително изпълнително производство. В такава ситуация може да се наложи купувачът да заплати чужди задължения или изцяло да загуби имота на публична продан. 

 

Договори за наем 

Удостоверението за тежести на имот е и справката в хронологична таблица, в която освен всички вписвания, касаещи съответния недвижим имот, като продажби, учредени вещни права, законни и договорни ипотеки, възбрани, замени, делби, искови молби, отбелязвания, се вписват и наличните до момента договори за наем. 

Препоръчително е проверката за тежести на имота да обхваща максимално голям срок. Често допускана грешка е искането на справка за период от десет години, колкото е срокът за придобиване на имот по давност. Проверка за тежести за десетгодишен срок обаче не е достатъчна, тъй като има възможност имотът да е бил държавна или общинска собственост, а в такъв случай, той не може да бъде придобит по давност и дори да са минали повече от десет години, имотът пак не би бил собственост на продавача, а на държавата или общината. 

 

Как се получава удостоверение за тежести? 

Удостоверения за тежести на имоти се издават от Имотния регистър към Агенцията по вписванията.  

Подава се заявление, в което трябва да бъдат посочени информация за лицата, за които се отнася справката, и за техните преки праводатели. В него трябва да  се опише конкретния недвижим имот, в коя община се намира, точното му местонахождение и поне три от границите му. 

Справката за наличие натежести върху имот може да бъде осъществена и чрез бърза електронна проверка в електронния имотен регистър към Агенция по вписванията. Преимуществото при нея е, че купувачите могат да я получат непосредствено преди сключването на предварителния договор за покупко-продажбата на недвижим имот, а също така и преди реализирането на финалната сделка, за да бъде информацията с възможно най-актуално съдържание. 

 

Подаване на заявление 

 Удостоверение за липса на тежести на имот може да бъде издадено на всяко лице, което има интерес към имота. Заявлението може да бъде подадено лично, по пощата или по електронен път, като към заявлението трябва да се приложат следните документи: 

    >    Удостоверение за самоличност на заявителя; 

    >    Нотариален акт за собственост върху имота или друг документ, удостоверяващ правото на собственост; 

    >    Скица на имота; 

    >    Документ за платена държавна такса.      

Ако имотът е в строеж или е ново строителство, освен гореспоменатите документи е необходимо да се представят и архитектурен проект, площоразпределение, разрешение за строеж, и удостоверение за степен на завършеност или разрешение за ползване. В този случай се издават две отделни удостоверения за тежести – едно за имота и едно за терена, върху който е построена сградата. 

Освен на „гише“, удостоверението може да бъде както заявено, така и получено и по електронен път, като за тази целт, заявителят трябва да притежава електронен подпис или цифров сертификат, издаден от Агенцията по вписванията. 

 

Срок за издаване 

Удостоверението се предоставя в срок до 3 или до 7 дни, от момента на заявяването му. 

Трябва да се има предвид, че Удостоверението за тежести няма срок на валидност. То е актуално към момента на издаването му, затова е препоръчително да бъде  извадено непосредствено преди предстояща сделка.   

 

Какво да правим, ако удостоверението показва тежести? 

При покупка на имот, е важно да се знае, че тежестите не се премахват автоматично с продажбата. Те продължават да съществуват и да “тежат” на новия собственик на имота и той трябва да се съобразява с тях, като това може да доведе до усложнения, забавяне на процедурата по изповядване на сделката, а дори и до прекратяване на процеса по покупко-продажба.  

От друга страна, проверката за тежести върху недвижим имот не е задължителна и всяка сделка може да се изповяда въпреки наличието на тежести, затова ви съветваме да се консултирате с опитен и надежден имотен агент, който би ви обяснил в детайли последващите процедури и би ви  съдействал в цялостния процес. 

Затова не се колебайте да потърсите услугите на Имотека, свържете се с нас