при отдаването на имот под наем в столицата

7 важни стъпки при отдаването на имот под наем в столицата

Отдаването на имот в София винаги следва няколко етапа. Разберете повече за 7 от основните стъпки в нашата статия.

Как се движат цените на имотите под наем в столицата?

Цените на наемите са регистрирали лек ръст през последните 30-50 дни, основно откакто пазарът навлезе в традиционно активния есенен период.
В центъра на столицата, тристаен имот с добро местоположение, но и с допълнителни предимства като паркомясто, дрешник и ново обзавеждане, обичайно надхвърля 1000 евро на месец. Това, от една страна, се дължи на сезонния наплив на наематели, а от друга – на дефицита на качествени оферти.
Що се отнася до продавачите, можем да се идентифицират няколко типа поведение. Някои от тях предусещат охлаждането на пазара и са по-склонни на компромис. Така, при сериозен интерес е възможно да се стигне до коментар в цената – явление, което допреди 6 месеца сякаш бе изчезнало от пазара и всички сделки се сключваха без отстъпка.
Друга част от продавачите не са готови да коментират офертната си цена и чакат клиент за поисканата сума. Ако не го открият, са по-склонни да оттеглят имота си от пазара. Друг мотив за това действие от тяхна страна е, че не знаят какво да правят с парите.

7 стъпки при отдаване на имот под наем в София

1. Оценка на имота

Ако сте взели решението да отдадете имота си под наем, то първияt въпрос, който трябва да решите е каква ще бъде наемната цена. За тази цел, трябва да поставите реалистична оценка на имота си.
Имотната оценка стои в основната на изгодно сключената сделка. Това се отнася както за сделките по покупко-продажба, така и за сделките за отдаване на жилище под наем.  Именно поради това трябва да знаете, че определянето на правилна наемна цена на жилището реално представлява половината успех на сделката. За да достигнете до този момент обаче, трябва предварително да сте направили задълбочено проучване на пазара.
Честа грешка на наемодателите, водени от желанието си да извлекат максимума от собствеността си, е да определят прекалено висока наемна цена. В резултат наемателите се отказват от конкретната оферта, тъй като на пазара успяват да намерят жилища с подобни параметри, на по-достъпни цени. Дори и някой да се подведе в началото и да подпише договор за наем, с вас, то в последствие, разбирайки какви са реалните цени на жилищата под наем, ще прекратят договорните отношения и ще напуснат собствеността ви. Така ще ви се наложи постоянно да отделяте допълнително време и финансови ресурси, за да търсите нови наематели. Така високата наемна цена ще ви осигури по-голям месечен приход, но в същото време пред вас винаги ще стои рискът да намирате наематели за кратък период.
Прекалено ниската цена за наем също не е подходящ вариант. От една страна наемателите ще бъдат привлечени от имота и няма да имате проблем с намирането им. Освен това изгодната цена със сигурност ще ги задържи за по-дълго време в собствеността ви, но така ще отчетете сериозни финансови загуби. Друга част от наемателите, достатъчно запознати с пазарната ситуация към момента и диапазона, в който се движат наемните цени в района, няма да бъдат заинтересовани от офертата. Това е така тъй като определянето на прекалено ниска цена е чест подход на мнимите и некоректни брокери, които използват обявата като „кукичка“, с която да наберат клиенти. Така вашата обява може да бъде възприета като фалшива и да не получи нужното внимание.

2. Избор на агент по недвижими имоти

Преди да се заемете с отдаването на имота си под наем, то първо се консултирайте с професионалист в сферата. В случая знанията на консултанта на недвижими имоти ще ви бъдат много полезни както по отношение на определянето на правилната наемна цена, така и за процеса по търсене на наематели и подготовката на цялата документация. Ето и кои са основните предимства на отдаването на апартамент под наем със съдействието на брокер:


>>  Задълбочени познания за пазара на имоти. Брокерите ще се заемат с целия процес по търсене и подбор на подходящи наематели. Те знаят как да преговарят изцяло във ваша полза и да изпълнят всичките ви изисквания;
>>  Тяхна е отговорността да поемат цялата организация на огледите, като ги съобразят с вашата ангажираност;
>>  Брокерите на недвижими имоти са специалисти в преговорите и ще ви договорят най-добрите условия;
>> Те ще ви съдействат както с подготовката на документите, така и със създаването на атрактивна обява, подготовка на снимкови материали и разпространение в подходящите канали.

Изберете агенция, която има индивидуален подход, поглед към бъдещето, опит и добър имидж. Имотека отваря врати за пръв път в София през 2015 г., като днес компанията разполага с 8 офиса в столицата, 4 във Варна и 3 в Пловдив. Агенцията ни е пионер на пазара в България с въвеждането на изкуствен интелект в работния процес, който спомага за предоставянето на по-персонализирана услуга на клиентите.

3. Опис на състоянието на имота

Както вече споменахме брокерът на имоти ще ви окаже пълно съдействие във всички етапи. Част от подготовката на документите включва и изготвянето на опис на наличното в апартамента към момента на отдаването му под наем. Това е и все по-честа практика при изготвянето на документацията, съпътстваща отдаването на имот под наем. Все пак,   отношението към приемо-предавателни протокол не е толкова сериозно, колкото към останалите елементи на сделката, каквито са самия договор и депозита. Освен това, нерядко се допускат неточности в процеса по изготвяне на съдържанието на протокола. Вписаните в него данни не представляват изчерпателна информация, която да онагледи всички детайли от значение. В повечето случаи приемо-предавателния протокол изглежда като непълен опис на инвентара в жилището. Все пак най-добре се постарайте да изготвите старателно описа на вашата собственост, за да сте наясно както с наличното към момента, така и с повредите в него. По този начин при прекратяване на договорните взаимоотношения с наемодателя, ще можете да си проследите обстойно има ли някакви сериозни повреди върху интериора. Освен това така ще постъпите справедливо и ще знаете дали да върнете целия депозит или да задържите част от сумата, която да ползвате за ремонт и поправка на установените щети по имота ви.  

4. Реклама

Отговорен за рекламата на вашата обява ще бъде именно вашия консултант. За да намери той правилния наемател за вашата собственост той ще знае в колко и кои канали да я разпространи и рекламира.

5. Съгласуване на оферта

След като брокерът намери наемател, той следва да съгласува офертата с вас. Той ще ви даде правилните съвети и ще ви насочи дали да приемете офертата за сключване на споразумение с конкретния човек. В случай че има повече от един кандидат за вашето жилище, можете да се посъветвате с вашия консултант за това кой му се струва по-надежден и подходящ за вас. Все пак крайното решение остава във вашите ръце. 

6. Организация на огледи

Организирането на огледите с кандидатите за имота са част от задълженията на брокера на недвижими имоти. Обикновено те са изцяло съобразени с вашия график и този на кандидата за вашето жилище. Това е и причината традиционно да се уговарят в извън работно време (след 18:00 часа), както и в почивни и неработни дни. 

7. Сключване на договор с наемател

Сключването на договор за наем е последната и много важна стъпка от отдаването на жилището ви под наем. В него се уточняват цената на месечния наем, сроковете за заплащането на сумата, начина на плащан, правата и задълженията на двете страни и размера на депозита. В договора могат да бъдат включени още забрани относно отглеждането на домашни любимци в апартамента. Както вече споменахме, към него е препоръчително да включите и приемо-предавателен протокол.